Vrijdagse verwegloopjes

Heb jij ook dat gevoel om vrijdagavond eens goed los te gaan? Wij ook! En daarom gaan we nu vrijdag 22 juni en volgende vrijdag 29 juni de “vrijdagse verwegloopjes” introduceren. Bedoeling is om een kleine 20K te lopen in plaats van de gebruikelijke 15K.

Deze vrijdag (22 juni) gaan we door Pellenberg lopen volgens de bij insiders bekende Simon-variante. Maar we gaan hem in de omgekeerde richting lopen (dus heen langs de Oudebaan en terug langs Pellenberg en de Trolieberg). Hier is de koers in Garmin connect:

https://connect.garmin.com/modern/course/19184700

Wie een groot Garmin-horloge (700-, 900- of fénix-reeks) heeft kan deze koers naar zijn apparaat zenden.

Maar… we hebben ook pacers die de weg kennen! Als er belangstelling voor is zal Davy u vergezellen aan (ongeveer) 14 km/u, Bart aan 13 km/u en Jeroen aan 12 km/u.

Advertenties

Intervaltraining 20 juni

De temperatuur zou vanavond toch nog flink boven 20° liggen, dus breng maar een flesje water mee. We gaan beginnen met een paar grote vijverrondjes en voegen er dan een paar duizendjes aan toe aan een wat hoger tempo. Concreet:

  1. 2 à 3 x (1.360-600R) (tempo: 1″/100m trager dan 800m-tempo)
  2. 2 à 3 x (1.000-360R) (tempo: 0,5″/100m trager dan 800m-tempo)

Het tempo houdt enigszins rekening met de warmte…

Intervaltraining 13 juni

Deze keer staat een piramidetraining op het programma. We gaan van lang naar kort en terug naar lang:

  1. 1.360-600R (1″/100m trager dan 800m-tempo)
  2. 1.000-360R (0,5″/100m trager dan 800m-tempo)
  3. 1 à 2 x (800-560R) (800m-tempo)
  4. 1.000-360R (0,5″/100m trager dan 800m-tempo)
  5. 1.360-600R (1″/100m trager dan 800m-tempo)

Intervaltraining 30 mei

Er is nog geen afkoeling/onweer in zicht, dus vanavond wordt het een warme training en breng je het best een flesje water mee. Om de training “waterflesjescompatibel” te maken gaan we toch kleinevijverpauzes inlassen.

2 à 4 x (1.000-360R-1.360-600R) met 1.000 zeker 0,5″/100m trager dan 800m-tempo en 1.360 1″/100m trager (rekening houdende met de warmte).

20 km door Brussel – 27 mei 2018

Zo’n twee op drie keer heb je een warme editie van de 20 km door Brussel (zegt mijn natte vinger me). Maar deze keer was het toch een behoorlijk warme. Niet zozeer wegens een brandende zon, maar wel door de warmte van de vorige dagen die ’s nachts niet echt wegtrekt én de bewolking (zelfs met een miniem regenbuitje vlak voor de start), waardoor de vochtigheidsgraad nogal hoog was. Gevolg: een zwoele editie waarbij behoorlijk wat zweet werd geplengd.

Voor het overige was het business as usual, al stonden de Bolero en de Brabançonne wel erg stil en kon je ze amper horen tussen het geroezemoes van de wachtende lopers. Na het startschot was het zoals gebruikelijk wandelen, joggen, stoppen, wandelen, joggen en dan eindelijk nadat we over de startstreep waren, heerlijk lekker slalommen tot we wat ons eigen tempo konden lopen. Ook deze keer weer heel wat rustige joggers à la 10 km/u in box 1 die toch beter wat meer achteraan in de box zouden staan. Een lokale dorpsjogging heeft meer startdiscipline dan de 20 km. Maar laat ons deze negatieve gedachten van ons afschudden om te focussen op de hoofdactiviteiten: lopen en zweten. Oh ja, en drinken, want anders kan je niet blijven lopen en zweten.

Persoonlijk was ik er vooral op beducht om niet te crashen op de Tervurenlaan, want met die warmte is die helling natuurlijk extra zwaar. Gelukkig geen walk of atonement voor mij en zeker niet voor de andere brokkenlopers die het traject nog sneller afwerkten dan ik. Een overzicht:

45. Bart – 1u12’38”
111. Davy – 1u16’25”
347. Werner – 1u21’37” (extensief gelopen, gelet op de marathonplannen)
481. Luka – 1u23’34”
621. Bram – 1u25’00”
2077. Dirk – 1u33’43”
2351. Ben – 1u34’49”
2396. Jeroen – 1u34’58”
2737. André – 1u36’08”

Zonder meer schitterende resultaten van onze snelle lopers alleszins. En ook voor Luka een heel mooi resultaat.

Intervaltraining 23 mei

Deze keer worden het XXL-intervallen, namelijk een lang vijverrondje gecombineerd met een rondje rond het openluchtzwembad (ongeveer 2.000m), telkens gevolgd door een kleine vijverronde recuperatie (600m). Rinse and repeat (drie à vier keer). Tempo: zeker 1″/100m trager dan 800m-tempo.