Intervaltraining 2 december

Deze hebben we einde september ook al eens gedaan: 400m-intervallen waarin we met de rust variëren.

  1. 3x(400-200R) 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  2. 3x(400-400R) 2″/100m sneller dan 800m-tempo
  3. 3 keer heuvel op (van rustig naar snel)
  4. 3x(400-200R) 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  5. 3x(400-400R) 2″/100m sneller dan 800m-tempo

Tot woensdag!

Advertenties

Luc vierde in Bonneville

Luc bezorgde het volgende wedstrijdverslag van zijn cross in Bonneville. Onze crosscrack heeft het maar weer eens gedaan…

Op aanraden van Jean-Paul heb ik me gisteren naar het prachtige Waalse Bonneville begeven voor hun jaarlijkse cross. Bij het rijden begaf mijn hart het bijna bij het zien van de streek. Zelden zo’n heuvels, valeien en rotspartijen bij elkaar gezien. Bijzonder groot was mijn ontgoocheling dan ook dat we zeven rondjes rond het voetbalveld moesten afleggen in plaats van berg en dal te verkennen op onze sloffen. Maar de tijden mogen er dan ook zijn. We hebben 7300m afgelegd (ipv de voorziene 7000m door een vergissing van dat jurylid waarvoor het de laatste wedstrijd was en de hoeveelheid pintjes ondertussen ook nogal opliep) en ik bleef mooi onder de 28min. Dat is natuurlijk met dank aan Pierre voor zijn trekwerk op vrijdag.

In ieder geval heb ik een dikke blaar onder de voet en de resolutie rijker nooit nog naar bonneville af te zakken, of toch in ieder geval niet voor de lokale cross.

Luc werd knap vierde op 31 masters in 27’13”. Dat belooft voor het vervolg van het crossseizoen!

Intervaltraining 25 november

Het moet niet elke week ingewikkeld zijn. De formule van woensdag is 10x(600-400R). Maar te simpel mag het ook niet zijn, dus gaan we die 600m intervallen indelen. Eigenlijk is het 10x(200-200-100-100-400R). De eerste 200 gaan 1″ trager dan 800m-tempo, de volgende 200m gaan precies op het 800m-tempo, de volgende 100m 1″ sneller en de laatste 100m 2″ sneller.

Uitgaande van 21″/100m op 800m is dat dus 200m aan 22″, 200m aan 21″, 100m aan 20″ en 100m aan 19″. Pas op, we doen dit tien keer, dus vergaloppeer je niet te snel in de laatste honderdjes…

Tot woensdag!

Veldloop Kortenberg

Als bij toeval (bien étonnés de se trouver ensemble) daagden er maar liefst zeven brokkenlopers op in Kortenberg, al hadden enkelen wel als alibi dat hun kroost kwam lopen (en zo slecht nog niet, verdorie).

Na het startschot vlamden Luc en Jean-Paul direct weg; die waren duidelijk niet van plan elkaar uit het oog te verliezen. Johan V. ging er fluks achteraan. Luc liep al dadelijk als eerste brokkenloper en gaf dat niet meer af. Hij klokte af op de 29e plaats in een erg sterke wedstrijd. Ook goed bezig was Johan V., die uit zijn vorige cross had geleerd goed te doseren. Dat leverde een 36e plaats op, ook een heel mooie prestatie. Jean-Paul had een off-day: zijn vat was na twee ronden leeg en hij stapte uit.

Verderop liep Jeroen, die ook geen beste beurt maakte en na twee ronden werd geremonteerd door een voorzichtig gestarte Pierre en daarna door een ontketende Ben, die ook een schitterende wedstrijd liep. Pierre kwam binnen als 49e, Ben als 53e en Jeroen nam vrede met de 55e plaats. Johan D. kwam binnen als 68e.

Benieuwd hoe de plaatsjes de volgende keer worden verdeeld…

Oh, en de aangekondigde afstand van 6.900m lijkt me niet correct; het zal veeleer iets tussen 6.300 en 6.500m zijn, denk ik.

Les quatre Cimes du Pays de Herve

Harbans bezorgde het volgende verslag van zijn wedervaren in Battice, waar hij de vier toppen (cimes) van het land van Herve trotseerde. Brokkenloper én berggeit, zo kennen we hem. Lees en voel uw hamstrings en quadricepsen meekreunen met dit verslag.

Wel, het is een prachtig, machtig en omslachtig parcours dat we als brokkenlopers eens in onze wedstrijdlijst moeten aankruisen.

De wedstrijd begint met een drumband met een héél leuke sfeer. Het was prachtig weer, de zon scheen en er was een koude wind die toch door het dcla-singletje drong. Er werd herhaaldelijk gewaarschuwd dat je niet al te snel van start moet gaan, want de eerste 4 km zijn zo snel dat je gedwongen bent je benen te volgen. Op 5km heb je de eerste klim, te vergelijken met de Slangenstraat (ons vrijdagse parcours), dan weer dalen en klimmen tot 12km. Van de 13de tot de 14km mogen ze van mijn part best een veldloopparcours uitstippelen. Op 15km had ik 1u02′; ik zit goed dacht ik, tot 20 km op 1u22’40” (hartslag max157 en gem. 145). Ik kwam door aan 21km in 1u26’39”.

En, makker, dan begint het, hé. De echte wedstrijd; er komt er geen einde aan de beklimming. 2 km lang moet er gewerkt worden om in de wedstrijd te blijven. Zéér zwaar en leuk, want daar kan je eigen positie bepalen. Ik had er een hartslag van 168 gemiddeld en haalde er nog een paar in. Aan 28km had ik 2u01′ en nog 5km te gaan en het is afgelopen, troostte ik mezelf… maar ’t bleef maar duren. Het karakter en de ziel van de brokkenlopers kwamen me van pas! De zeurende hamstringpijn verdween toen ik de muur voor mij zag, de massale toeschouwers die je met je naam “courage” toe juichen, je komt weer tot jezelf en dan ga je ervoor! Op 30km wist ik dat het 2u25′ ging worden, maar de chrono stopte op 2u22′.
Ik heb er het beste van proberen te maken en ben tevreden met dit resultaat. Ik had er misschien 2 min sneller kunnen lopen hebben… maar dat kan nog volgend jaar! Ik was 38ste in de algemene rangschikking en 17de van mijn leeftijdsgenoten (40tot49 jaar). Not bad but it can be better. And it will be better, toch?
Harbans

Intervaltraining 4 november

Woensdag gaan we een piramidetraining doen: van lange naar korte intervallen en weer terug (en dat twee keer). Tussen de twee piramiden doen we vier keer de heuvel. Dat ziet er dan uit als volgt:

  1. 800-200R-600-200R-400-200R-600-200R-800
  2. zonder recup direct: 4 x heuvel (traag beginnen, telkens iets sneller)
  3. 400m recup op gras
  4. 800-200R-600-200R-400-200R-600-200R-800

We beginnen de 800 aan 1″ trager dan het gebruikelijke 800m-tempo; de 600 gaat aan 800m-tempo en de 400 gaat 1″ sneller.

Tot woensdag!