Intervaltraining 1 september

Insiders wisten natuurlijk al langer dat we met de intervaltraining het marathonprogramma volgen en dat we nu toe zijn aan het koninginnenstuk van de marathonintervallen, namelijk 6à7x(1.000-400R) op de piste. De allersnelste groep mag zich wagen aan zeven stuks aan een tempo tussen 20,5″ en 21″ per 100m (tussen 3’25” en 3’30”). De iets minder snelle groep zet de tanden in zes stuks aan een tempo, beginnend aan 24″ per 100m (4’00”) en eventueel wat sneller tegen het einde.

Zelfs aan 1″/100m trager dan het 800m-tempo zal deze training niet van de poes zijn. Maar ja, jullie zijn geen poesjes, hè.

Tot woensdag!

Advertenties

Memorial Ivo Van Damme

Omdat er zoveel clubleden naar de Memorial Van Damme trekken vrijdag 27 augustus, zal de kantine gesloten zijn en allicht zelfs heel de piste. Maar wie, zoals ik, een loopjunk is en zijn kilometershot nog broodnodig heeft vooraleer hij zich in de sofa kan installeren voor de uitzending op Canvas, wel, die zorgt gewoon dat hij ten laatste om 18.15u aan de poort staat. In de sporthal is er douchemogelijkheid. We gaan een comfortabel duurloopje doen aan 13 km/u, zodat we ons voldaan om 20.10u voor de televisie kunnen vleien met een portie kaas en bier. Vergeet dus niet de televisie te reserveren voor vrijdagavond: geen VijfTV of Vitaya of snotterfilm: het wordt atletiek! 😉

Intervaltraining 25 augustus

Ingedeelde duizendjes in het provinciaal domein, dat is wat we woensdag gaan doen. Dat gaat als volgt: eerst gaan we aan 800m-tempo tot aan het 500m-plaatje, dan 100m aan duurlooptempo, dan 200m (tot 800m-plaatje) aan 800m-tempo, dan terug 100m aan duurlooptempo en de resterende 100m terug aan 800m-tempo. De resterende 360m tot aan het brugje recup aan jogtempo. Om het schematisch uit te drukken:

6 of 7 x (500-100-200-100-100-360R) (onderstreepte gedeelten aan 800m-tempo, de 100m aan duurlooptempo (géén jogtempo!))
7 herhalingen voor de snelsten, 6 voor de snellen

Op die manier gaan we overstappen van de 800-600m van vorige week naar de basic 6-7 x 1.000m die we volgende week op de piste gaan doen. Vorige week was zwaar, deze week wordt makkelijker, maar volgende week wordt terug zwaar.

Tot woensdag!

Intervaltraining 11 augustus

Lekker lange intervallen mogen ook eens, en dat is precies wat we woensdag gaan doen in het provinciaal domein. We gaan één keer rond de grote vijver (1.360m) en één keer rond de kleine vijver (550m?), gevolgd door één recuperatieronde rond de kleine vijver. Dat doen we drie keer. Voor de snelsten geldt een richttempo van 22″/100m (=1″ à 1,5″ trager dan 800m-tempo).

Tot woensdag!

Intervaltraining 4 augustus

Deze week worden het “ingedeelde” achthonderdjes. Zeven stuks voor de snelste lopers, zes voor de minder snelle. Dat gaat als volgt: 6 of 7 x (400-200-200-400R). De eerste 400m snel (800m-tempo), daarna 200m “bollen” (dus niet joggen, maar aan flink duurlooptempo) en dan 200m terug snel (iets sneller dan 800m-tempo), gevolg door 400m recuperatie.

Locatie: naar keuze op provinciaal domein of op de piste. Op provinciaal domein is er in plaats van 400m recuperatie 560m recuperatie, maar die moeten dan wel wat vlotter dan gewone jogtempo.