Intervaltraining 29 december

Zwaarmoedig tik ik voor de zoveelste keer deze maand de titel “Intervaltraining …” in, terwijl we eigenlijk moeten bekennen dat we deze maand nog niet bijzonder veel intervaltraining hebben kunnen doen. Kijk, lopers (en vooral brokkenlopers) zijn een welmenende, verdraagzame en zelfs genietbare mensensoort, maar dat geschuifel, geglij en geglibber over sneeuw, ijs en aanverwante fysische toestanden van water beginnen ook goedaardige individuen serieus op hun zenuwen te werken. In het begin is dat allemaal best leuk. Zonnig sneeuwlandschapje, huppelen door een dikke laag verse sneeuw, OK. Af en toe opletten voor een ijsplek, prima. Een hele training lang beloeren we de textuur van de ondergrond om niet onderuit te gaan en zetten we bochten behoedzaam in om… niet onderuit te gaan. Af en toe duikt een vrij open stuk grond (grond!) op en kunnen we eventjes snelheid proeven vooraleer de witte miserie herneemt. Luister, als ik kunstschaatser wil worden dan zal ik wel een glitterpakje en bijpassende schaatsen aantrekken, maar tot nader order ben ik loper, hardloper zelfs, en wil ik als het even kan wat §$*% grondvastheid in mijn landings- en afzetfase als dat $%§* niet teveel is gevraagd. En het is niet dat ik niet mijn best doe. Ik doe echt mijn bijdrage aan de opwarming van deze aarde en ik wil best nog wat meer bijdragen als dat die ellendige witte troep kan wegkrijgen van mijn geliefde loopparcoursen. Intussen kan je al ten noorden van Canada van de Atlantische Oceaan naar de Stille Zuidzee varen — wat zeg ik? je kan al haast een tropenvakantie boeken aan de $§*! Noordpool, maar ik kan geen deftige looptraining (die naam waardig) opzetten zonder op mijn achterwerk of op andere gevoelige lichaamsdelen te belanden. En dan zou tegen woensdag de baan beloopbaar moeten zijn? Ammehoela.
Maar goed, er zijn altijd wel naïevelingen die denken dat een genadig microklimaat of een legertje vrijwilligers met sneeuwschoppen, pakken zout en haardrogers de baan in de juiste conditie krijgen. Ach, alleen al om hen te laten voortdromen vermeld ik hier wat we zouden hebben kunnen doen als een droge baan zich onder onze loopschoenen zou neervlijen:

  1. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  2. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo
  3. 3 keer heuvel op (van rustig naar snel, zoals gebruikelijk)
  4. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  5. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo

Dat is inderdaad de training die we voor 15 december hadden gepland en die om (raad eens welke) reden niet is doorgegaan. Wrijf het er nog maar eens in.
Maar ongetwijfeld zal ons woensdag nog steeds een witte leegte tegemoet staren als we ons op de baan vertonen. En dan rest er ons niets dan een diepe zucht te slaken, rechtsomkeer te maken en nogmaals pensioengerechtigdgewijs een schuifeltraining aan te vangen. Such is life.
Maar toch tot woensdag.

Advertenties

Intervaltraining 22 december

Eerst en vooral chapeau voor onze twee brokkenlopers Simon en Jean-Paul die zondagnamiddag het sneeuwtapijt in Laken en de sneeuwbuien hebben getrotseerd om er weer een fraai visitekaartje af te geven. Mooi!
Of we woensdag op de baan zullen kunnen lopen zal vooral afhangen van de temperatuur en de neerslag. Er worden licht positieve temperaturen voorspeld en als er ook nog wat regen over de sneeuw valt, zal de piste wel beloopbaar zijn woensdag. Met de corrida in het vooruitzicht op tweede kerstdag gaan we wat langere intervallen doen:

  • 3x(800-400R) (800m-tempo)
  • drie keer de heuvel op, telkens wat sneller
  • 4x(600-200R) (800m-tempo)

En als het toch te glad zou zijn op de baan, gaan we weer een glibber-en-glij-duurloop doen.
Vrijdagavond is er geen training. Geniet van de nestwarmte bij de kerstboom, van de leuke cadeautjes (“oh, wat een leuk paar loopsokken!”) en het lekkere eten, maar zeg misschien toch maar neen tegen dat derde
dessertje, want zondagvoormiddag vliegen we er weer in! Cold turkey,
indeed… 😉

Intervaltraining 15 december

Normaal gesproken is de piste woensdag beloopbaar, al gaan we terug met vriestemperaturen flirten deze week. Deze week hernemen we een training die we op 3 november al eens hebben gedaan:

  1. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  2. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo
  3. 3 keer heuvel op (van rustig naar snel, zoals gebruikelijk)
  4. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  5. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo

Dit wordt de laatste pure snelheidstraining van dit jaar; volgende week gaan we terug overwegend langere intervallen doen.
Tot woensdag!

Intervaltraining 8 december

Of de baan woensdag veilig te belopen zal zijn, weten we nog niet. Zo ja, gaan we de training doen die we vorige week hadden gepland en die toen in het water de sneeuw is gevallen:

  1. 2x(800-400R) aan 800m-tempo
  2. 4x(600-200R) aan 800m-tempo
  3. 4x(300-100R) aan 1″ sneller dan 800m-tempo

Als het te glad is of als er weer sneeuw ligt, gaan we een duurloop met versnellingen doen.
Tot woensdag!