Intervaltraining 2 februari

De intervaltraining van woensdag is gebaseerd op 1.000m-intervallen, maar we gaan binnen het interval het tempo opschroeven. Dat gaat dan als volgt: 5 à 6 x (600-400-400R). Onze snellere jongens (tempogroepen 21″ en 22″) doen er zes, de anderen (tempogroep 23″) doen er vijf. De eerste 600m van het interval gaat 1″/100m langzamer dan het 800m-tempo en de volgende 400m gaat aan 800m-tempo. Daarna volgt 400m recuperatie. Dat betekent bv. voor het groepje dat 23″/100m loopt dat je eerst 600m doet aan 24″/100m en dan 400m aan 23″/100m.
Tot woensdag!

Advertenties

Intervaltraining 26 januari

Excuus voor de wat laattijdige aankondiging, maar een computercrash heeft me twee avonden bezig gehouden vooraleer ik me kon buigen over hoe ik jullie weer kan pijnigen op woensdagavond. We gaan voor een eerste keer een onderscheid maken tussen de marathonlopers en de anderen.

  • De marathonlopers doen 5x(1.000-400R), een halve seconde per 100m trager dan het 800m-tempo. Dus wie bijvoorbeeld normaal gesproken 800m afhaspelt in 2’44” (20,5″/100m), moet de 1.000m aansnijden aan 21″/100m oftewel 3’30”. Dat is dus voor Simon, Johan en Harbans. Wie graag wil kan met hen meedoen, natuurlijk.
  • De anderen doen 6x(400-200-200-400R). Tempo: eerste 400m aan 800m-tempo, volgende 200m aan duurlooptempo en de laatste 200m een stukje sneller dan 800m-tempo. Dan 400m recuperatie en opnieuw beginnen.

Wie zondag in Vilvoorde gaat crossen, kan best een tandje rustiger lopen dan gewoonlijk.
Jammer genoeg zal ik niet kunnen meegenieten van de pijn, maar laat dat de pret niet bederven. Veel succes!

Intervaltraining 19 januari

Deze week beginnen de eerste marathonlopers met hun voorbereiding. Ook voor de andere brokkenlopers is het stilaan tijd om terug naar wat langere intervallen te gaan, maar niet in dezelfde mate als de marathonlopers. Dat betekent concreet dat de volgende maanden af en toe twee trainingen vermeld zullen staan: één voor de marathonlopers en één voor de anderen. Maar deze week kunnen we het samen, en wel met klassieke achthonderdjes:

  • voor de snellere groep: 8x(800-400R)
  • voor de iets minder snelle groep 6x(800-400R)

Tot woensdag!

Intervaltraining 12 januari

Voor sommigen onder ons is de marathonvoorbereiding dichtbij, maar we gaan toch nog eens wat snelheid proeven. Dat gaat als volgt: 4x(600-200R-400-200R-200-400R)
De 600 doen we aan 800m-tempo, de 400 1″/100m sneller en de 200 à volonté (maar niet vergeten dat we dat vier keer moeten doen…). De veldlopers mogen zich eens goed uitleven in die 200tjes, maar wie lange afstanden beoogt, houdt zich daar wat in.
Tot woensdag!

Lock Lacing

Deze methode is niet nieuw, maar ze was me tot voor kort totaal onbekend, dus het leek me interessant dit met jullie te delen. Bij mijn laatste paar loopschoenen had ik last van wrijvingen aan de hiel, dus zocht ik een methode om mijn schoenen wat vaster te kunnen dichtbinden.

Veel lopers gebruiken een techniek bekend als ‘Lock Lacing’: als je een lus maakt in het laatste paar ogen van je schoen en het tegenovergestelde veteruiteinde door deze lus trekt onstaat een hefboom waarmee je je schoenen goed vast kan strikken.

Methode 1
Methode 2

Ikzelf verkies ‘Methode 2’ omdat zo de veters iets lager komen te liggen en mijn voet minder wordt afgesneden. Meer info op ‘Ian’s Shoelace Site‘ of op volgend youtube filmpje:

Zo is meteen het mysterie van dat extra paar ogen opgelost. Je hebt wel iets langere veters nodig voor deze techniek maar door een ‘Double Slip Knot’ te gebruiken heb je geen dubbele knoop meer nodig.

Intervaltraining 5 januari

Vooreerst wens ik aan alle brokkenlopers een mooi nieuw jaar zonder serieuze blessures, met veel onverdund loopplezier (en andere vormen van plezier) en veel moed en volharding in de wedstrijden en in onze woensdagse beproevingen. A propos…
Is het jullie al opgevallen dat het lopen veel vlotter gaat nu we terug vaste voet aan de grond krijgen? Vorige woensdag moesten we onze intervalletjes afwerken op één baan die we dan nog moesten delen met andere lopers en dat was best wel krap lopen bij momenten, met de ellebogen ingetrokken. Maar deze week hebben we alle ruimte die we nodig hebben voor een eerste intervaltraining van het jaar.
Het programma is redelijk klassiek:

  1. 4x(800-400R) aan 800m-tempo (of wat dacht je?)
  2. 4x(600-200R) aan hetzelfde tempo

Tot woensdag!