Intervaltraining 23 februari

Na inlopen en rompspiercontroleoefeningen geven we ons over aan de snelheid, maar deze keer zijn er twee soorten trainingen:
De marathonlopers lopen deze week doodsimpel 6×1.000m aan het 800m-tempo plus 0,5 sec/100m.
De andere brokkenlopers wagen zich een climaxtraining, die er uitziet als volgt: 5x(400-200R-300-100R-200-400R). 400 gaat aan 1″ trager dan 800m-tempo; 300 aan 800m-tempo en 200 1″ sneller dan 800m-tempo.

Tot woensdag!

Advertenties

Intervaltraining 16 februari

Woensdag staan achthonderdjes op het programma, maar met een venijnig staartje.
Na de opwarming en de rompspiercontroleoefeningen snijden we het volgende aan:

  • 4Ć 6x(800-400R) (4 voor de groep van 23″, 6 voor de snellere groepen)
  • 2x(600-200R) (aan zelfde tempo als de 800)

De uitdaging is op het einde het tempo aanhouden ondanks de kortere rustpauze.

Terzijde: onlangs bij een bezoekje van de website van de marathon van Eindhoven zag ik dit leuke sfeerfilmpje van 2010. Niet vergeten op de rechtse knop voor full screen-weergave te klikken… Mooie combinatie van statisch filmen en filmen van op de motor. Inspirerend. Je ziet wel bijna enkel snelle lopers, dat zorgt wel voor vaart in het filmpje šŸ˜‰

 

Intervaltraining 9 februari

Deze week zouden we extra lange intervallen doen, maar op de baan is dat helemaal niet leuk, zoveel rondjes aan hetzelfde tempo afwerken. Dus gaan we ze indelen, en wel als volgt: 3x(600200600200600-400R).
De stukken van 600m doen we 1″/100m trager dan het gebruikelijke 800m-tempo. Wie bv. de 800m aan 23″/100m loopt doet het aan 24″/100m. De stukken van 200m doen we aan rustig duurlooptempo. Het zijn dus geen klassieke rustpauzen waarin je rustig jogt om volledig te recupereren. We komen gewoon een beetje op adem om dan terug aan een stuk van 600m te beginnen. Na drie stukken van 600m mag je 400m joggen op het gras, en dan beginnen we opnieuw.
Niet vergeten: na de opwarming gaan we eerst rompspiercontroleoefeningen doen onder leiding van Simon vooraleer we met de intervallen beginnen.
Tot woensdag!