Huh? Geen hartslag?

Dit zal je wel herkennen: je vertrekt voor een loopje en nog voor je goed op temperatuur bent verklaart je hartslagmeter je Officieel Dood. Dead as a doornail. Een dikke vette “00” op je hartslagmeter. Of nog leuker: “230”, zoals in: “Je bent nog niet dood, maar het gaat niet echt lang meer duren”. Brokkenlopers denken natuurlijk iets verder door en beseffen dat het weer die stomme borstband is die geen contact geeft.

Dat probleem lost zichzelf meestal wel op door het zweet dat rijkelijk begint te vloeien en zorgt voor het elektrisch contact tussen de huid en de sensoren op de borstband. Maar in de winter wil dat zweet niet zo rijkelijk vloeien. Oplossing: gel voor echografie. Ja, die doorzichtige blubber die gynaecologen op zwangere buiken uitsmeren. In de apotheek verkrijgbaar in grote gezinsporties. Ik heb hier een flacon 500ml Naqi ultrason gel staan, gehaald bij de apotheker, kost heel weinig, maakt geen vlekken op kleding en je kan er zeker twee jaar mee voort. Zo’n grote flacon is niet echt handig, maar je kan geregeld een deel van de inhoud overspuiten in bv. een kleine gebruikte flacon voor lenzenvloeistof. Voor elke training een streepje op de twee sensoren van de borstband en probleem opgelost. Ook interessant voor wedstrijden: zelfs als je de gel er een uur op voorhand opdoet blijft het contact verzekerd tot aan (en na) het startschot.

Hier vind je er ook iets over.

Advertenties

Intervaltraining 1 februari

Deze week gaan we het niet te bont maken. Tussen de veldloop in Vilvoorde en het PK in Lennik zullen sommige brokkenlopers het bovendien ietsepietsie rustiger willen doen. Laat ons al hopen dat de baan beloopbaar is woensdag. Dus, op hoop van zegen:

  1. 3x(800-400R) (gebruikelijke tempo)
  2. 3x de heuvel op: extensief – voor sommigen onder ons even opfrissen: dat is dus het tegenovergestelde van intensief ­čśë
  3. 4x(400-200R) (1″ à 2″ sneller dan 800m-tempo)

De clou zit hem natuurlijk in het laatste deel: 1″ sneller is een makkie, 2″ sneller is iets lastiger. Kies zelf, maar denk aan de cross!

Als het te glad zou zijn op de baan, gaan we onze intervallen doen op de Trolieberg.

Hondenintervaltraining

Deze kon ik jullie toch niet onthouden: de hondenintervaltraining volgens Mark Remy, auteur van The Runner’s Rule Book:

My dog, a shepherd mix named Cooper, doesn’t care where we are or what time of day it is, or even what the weather is like. He doesn’t know what his resting heart rate is and rarely bothers to wear a watch. He just loves to run. And every time he does, his face and his body telegraph one simple message: This. Is. AWESOME. I’m runningrunningrunningrunning!

The “Run Like a Dog” Workout (Including Warmup and Cooldown) Walk 8 seconds. Trot 4 seconds. Stop. Sniff. Sprint 7 seconds. Freeze. Walk 5 seconds in any direction but forward. Stare 9 seconds. Lunge at rabbit. Double back, walk 3 seconds. Urinate. Repeat six times. Collapse on rug.

Moeten we misschien volgende week eens uitproberen op de baan. Hier zijn nog enkele vergelijkbare wetenswaardigheden.

Intervaltraining 25 januari

We gaan deze week lange, maar ingedeelde intervallen doen. Zonder rustpauzes tussen de onderverdelingen. Dat gaat als volgt:

6 à 8x (400-200-200-400R)
tempo: 400 1″/100m trager dan 800m-tempo; eerste 200 aan 800m-tempo en tweede 200 1″/100m sneller

De snelsten doen er acht, de anderen mogen het bij zes laten. Dat laatste geldt ook voor diegenen die volgend weekend in Vilvoorde crossen.

Hartfalen en afstandslopen

In the New England Journal of Medicine verscheen een belangrijke studie (samenvatting in Engelstalig artikel in Runner’s World) over gevallen van hartstilstand tijdens (halve) marathons. Interessante bijdrage die wel voor een deel de vooroordelen weerlegt van “is al dat lopen wel zo gezond?”. We leren er wel uit dat de meeste gevallen van hartstilstand in de slotkilometers van de wedstrijd gebeuren. Blijkbaar moeten we die laatste kilometers toch wat rustiger lopen. Oeps.

Intervaltraining 18 januari

Deze training wordt een variante op de training van twee weken geleden, maar deze is een stuk zwaarder. Of wat had je gedacht?

4x(600-200R-400-200R-200-400R)
600 aan 800m-tempo, 400 1″/100m sneller en de 200 mag je tussen 1″ en 3″ sneller lopen, naargelang je aan snelheid of aan afstand aan het werken bent.

Tot woensdag!

Intervaltraining 11 januari

Zoals aangekondigd wordt het deze week iets zwaarder dan de watjestraining van vorige week. We draaien het knopje “intensiteit” iets meer naar rechts; mijn intervaltrainingsautomaat pruttelt wat en spuwt het volgende uit:

  1. 3x(800-400R)
  2. 3 keer de heuvel op (extensief!)
  3. 4 à 6x(400-200R) (1″/100m sneller dan 800m-tempo – 6 herhalingen voor de snelsten)

Van zodra er duidelijkheid is over de voorjaarsmarathons overweeg ik een uitsplitsing van de intervaltrainingen naargelang accent nog op snelheid, dan wel op afstand ligt. Concreet betekent dat dat er de komende maanden regelmatig twee varianten zullen opduiken: snelheidsvariante en afstandsvariante. Diegenen die tot en met het BK willen blijven crossen nemen best de snelheidsvariante, diegenen die een vroege voorjaarsmarathon willen lopen hebben baat bij de afstandsvariante. De anderen kunnen kiezen wat hen het beste ligt.

Tot woensdag!