Ecotrail van Brussel 29 september 2012

De Ecotrail van Brussel is een nieuwe, nogal bijzondere wedstrijd die onder de vleugels van Zatopek magazine dit jaar voor de eerste keer wordt georganiseerd. Er is een 80km-variante voor de ultralopers, een 80km run-bike-bike, een 25km-wedstrijd en een 19km loop/wandeltocht. De 25km-wedstrijd bleek de meest populaire variante met 445 finishers. De start werd gegeven aan het Erasmus-ziekenhuis en het parcour kronkelt langs een deel van de Groene Wandeling, een groot fiets- en wandeltraject rond Brussel dat een boel parken en natuurgebieden met elkaar verbindt. Ik heb er vroeger al eens een stukje van gelopen en het is een absolute aanrader voor lopers en fietsers in het Brusselse. Ook het stuk tussen Erasmus en het Atomium (want daar was de aankomst) was echt wel genieten; een mooie afwisseling van veldwegen, parkwegeltjes, fietspaden met af en toe een interludium door gewone straten. Aan die straten stond de politie om heel keurig het verkeer voor ons tegen te houden; dat was erg goed geregeld. Het relatief lange traject maakt wel dat er veel seingevers nodig zijn en die waren een beetje krap. Op sommige plaatsen moest je goed uit je doppen kijken dat je de wegaanduidingen (met gele en witte lintjes en daarnaast ook de Groene Wandeling-borden) niet mist. Op een paar plaatsen heb ik wel geaarzeld, maar uiteindelijk toch nergens verkeerd gelopen.

En vanwaar die benaming Ecotrail? Wel, Eco staat voor ecologisch, en dat werd onder meer in de praktijk gebracht door geen bevoorrading te voorzien met plastic bekertjes onderweg. Je moest zelf maar je beker meenemen. Er was ook maar één drankpost, wat ik wel wat weinig vind: met je beker en één drankpost over 24 km? Strak plan. Maar goed, geen probleem voor mij; ik nam gewoon mijn gevulde drankgordel mee voor onderweg en dat bleken de meeste andere lopers ook te hebben gedaan. Vreemd genoeg bleek die ene drankpost wél bekertjes te hebben staan. Tsk tsk, deed ik, en liep er voorbij.

De Trail van Ecotrail staat voor onverharde paden. In Brussel heet een wedstrijd blijkbaar al een trailwedstrijd als je af en toe over parkwegeltjes en veldweggetjes loopt. Trailschoenen had je dus echt niet nodig; er was maar één plek die wat modderig was, maar mijn wegwedstrijdschoenen (Asics Racer) gingen prima.

Nog een woordje over mijn eigen wedstrijd. Ik had de ambitie om ergens tegen 14 km/u te lopen en die snelheid zo constant mogelijk aan te houden. Dat laatste viel wat tegen omdat de hellingen en de ondergrond niet echt goed zijn voor een constante snelheid. Soms liep ik kilometers dicht tegen 4′, soms boven 4’30”. Maar met een gemiddelde van 4’21” ben ik toch best tevreden, zeker omdat ik niet zo’n geweldige hellingenloper ben en uiteindelijk registreerde ik toch zo’n 250 hoogtemeters, waaronder een paar taluds om u tegen te zeggen. Na zo’n 5 kilometer zag ik al niemand meer voor mij en was het dus al goed opletten geblazen om niet verkeerd te lopen. De hartslag liep al vrij snel op boven 160 maar bleef dan eigenlijk vrij constant en mijn gemiddeld tempo bleef ook goed op peil, mede dank zij twee medelopers waarmee ik in de laatste kilometers nog mee te maken kreeg. Ik kwam over de aankomstlijn in 1u41’15” als 26e na 23,30km (zelf gemeten afstand, toch wat minder dan 25K) met een gemiddeld tempo van 13,8 km. Daar kan ik best mee leven.

Aan de aankomst, onder het Atomium, heb je eerst een redelijk spartaanse ontvangst conform het Eco-principe: geen bekertjes drank, maar kraantjes water (ah ja, daarvoor was die beker dus nodig ;-). Een eindje lopen van de aankomst kan je je tas ophalen en zijn er lekker warme douches. Prima in orde. En dan was er nog – inbegrepen in het inschrijvingsgeld – een maaltijd met brood, soep, en wat groenten en charcuterie. Samen met mijn loopmakker Xavier heb ik me dat laten welgevallen. Wel niet erg eco, met plastic bestek, plastic soepbeker, plastic eetcontainertje, maar de Westmalle Tripel was wél in echte glazen 😉

Conclusie: een mooie, aangename en afwisselende wedstrijd, goede prijs-kwaliteitverhouding en zeker niet onverenigbaar met een najaarsmarathonvoorbereiding. Ook erg goed bereikbaar met openbaar vervoer (trein + metro). Aanrader.

Advertenties

Intervaltraining 26 september

Een beetje laat, waarvoor excuses, maar straks gaan we uiteraard weer een snelheidstraining doen. Vandaag wordt het eenvoudig: achthonderdjes in het provinciaal domein. Veel recuperatie (560m) betekent dat we het aantal wat gaan opdrijven: 10 stuks (!) voor de marathonlopers en 8 stuks voor de anderen. Het tempo wel voorzichtig inschatten, als je twijfelt tussen bv. 22″/100m en 22,5″/100m, kies dan voor 22,5. Het is véél belangrijker om ze allemaal zo gelijk mogelijk te lopen dan een nieuwe besttijd neer te zetten op 800m.

Tot straks!

Lidgeld en VAL-nummers

Zoals jullie weten, begint het nieuwe atletiekseizoen op 1 oktober. Als je dat nog niet zou hebben gedaan, is het tijd om je inschrijvingskaart(en) te gaan halen op het secretariaat en ASAP het lidgeld over te schrijven. VAL-nummers worden immers pas aangevraagd van zodra het lidgeld is betaald. Doen dus, als je mee wilt crossen dit najaar.

Intervaltraining 12 september

Deze week staan er duizendjes op het programma. Of we ze afwerken op de baan of in het provinciaal domein beslissen we wel ter plaatse, maar in elk geval worden het 5, 6 of 7 keer 1.000m. Tempo: 0,5″/100m trager dan het 800m-tempo van vorige week. De marathonlopers doen er in elk geval 6 à 7 (naargelang de getraindheid en het gevoel).

Vrijdagtraining

Zoals jullie weten is er vrijdag de Memorial Van Damme. Omdat er een pak DCLA-ers naar de Heizel trekken, is de piste niet open. Het valt niet uit te sluiten dat de poort open is en de douches toegankelijk zijn, maar reken er niet op.

Dat neemt niet weg dat wie de loopkriebels niet kan bedwingen, zich kan komen melden om 18.15u aan de poort voor een fijn duurloopje vooraleer we ons in de zetel vlijen voor Sporza.

Intervaltraining 5 september

Deze week lopen we opnieuw in het provinciaal domein. Er staan er twee varianten op het menu.

Voor de langeafstandlopers zijn er deze week achthonderdjes. Minstens zes, liefst acht: 6 à 8x(800-560R). Gebruik de wat langere pauze (560 ipv de klassieke 400) om meer dan zes intervallen te lopen en niet om je tempo op de intervallen te verhogen. Je gebruikelijke 800m-tempo is ruim voldoende.

Voor de anderen zijn er ingedeelde lange intervallen, een wat langere variante van wat we vorige week hebben gedaan. We gaan minstens 4, eventueel 5 keer rond de grote vijver, maar dan ingedeeld: intervallen van 500m, 400m en 260m, met tussenin telkens een korte pauze van 100m aan duurlooptempo (13 km/u). 500 en 400 doen we een tikje sneller dan 800m-tempo en 260 een flinke tik sneller. Na die grote vijverronde doen we een kleine vijverronde (600m) om te recupereren: 4 à 5x(500-100R-400-100R-260-600R).

Ah, en dan zijn er nog twee goede tijdingen.
Eén: Brent komt ons woensdag terug vervoegen. Welkom terug, Brent, we hebben je lang moeten missen.
Twee: We gaan de overwinning op Leuven sprint vieren op vrijdag 14 september om half negen met gratis Leffe. Meer info op de training.