Eindejaarscorrida 30 december 2012

Deze editie van de eindejaarscorrida was nogal winderig en nat (vooral dan voor de arme 4K-lopers, veel minder voor de langere afstanden). Ook verscheidene brokkenlopers stonden aan de start van de 8 en de 12K.

Op de 8K had Ben zich ondanks blessurelast aangemeld. Hij maakte er een rustige training van en finishte in 35’39”. Een andere brokkenloper die er een training van had gemaakt was Harbans, die aanzette op de 12K maar die uiteindelijk toch ergens na 8K wijselijk moet zijn gestopt. Jean-Paul was ook gestart op de 12K, maar de door griep geplaagde crosskoning moest ook voortijdig de wedstrijd staken.

Maar hoe zat het dan met de anderen? Wel, Quentin heeft een schitterende 12K gelopen en eindigde als 11de in 40’03”, waarmee hij net achter Pascal Kaers eindigde en niet zo ver achter de Basemans brothers, om maar een referentie te geven! Kort achter hem kwam Ingemar eraan als 13de in 41’03”. Ook Yves liep een prima wedstrijd en eindigde als 23e in 43’02”. Kort achter hem finishte Bart als 29e in 43’24”. Simon klokte even later af als 35e in 44’04”. Thierry werd 60e in 45’56”. Jos ging de meet over in 49’58”. Sven volgde met 56’16”. Johan R klokte af in 57’01”.

Een mooi resultaat, vooral van onze nieuwste loopmakkers. Dat belooft voor volgend jaar!

Advertenties

Intervaltraining 26 december

Een echte brokkenloper is natuurlijk al tijdens de kerstfeestdis aan het vooruitdenken naar de intervaltraining. Terwijl de gevulde kalkoen, de witte pensen of de scampi’s nog even rondgaan voor een tweede portie zitten wij al met de achthonderdjes in gedachten. Als de aardappelgratin, de sint-jacobsvruchten of de gerookte eendenborst een derde keer op ons bord wordt geladen, zijn wij mentaal de heuveltjes al op aan het koersen. En tegen dat met de ijsstronk, de tiramisu of de crème brulée de allerlaatste gaatjes in onze overvolle maag worden gevuld, dromen we al weg naar de afsluitende splijtende snoeiharde tweehonderdjes. Mmmm… Wie tot hier heeft kunnen lezen zonder naar het toilet te spurten, die is klaar voor de intervaltraining van tweede kerstdag. En met de gastronomische (nu ja) overlast van de kerstperiode in gedachten én met de corrida in het vooruitzicht gaan we het deze week wat rustiger doen. Dat ziet er uit als volgt:

  1. 3x(400-200-200-400R)
  2. 3x de heuvel op, aan 13 – 15 – 17 km/u (bij benadering)
  3. 3x(400-200-200-400R)

Tempo-aanduidingen: 400 aan 800m-tempo, 200 “rollen” en 200 1″/100m sneller dan 800m-tempo.

Oh ja, en de piste en de douches zijn gewoon open.

Intervaltraining 19 december

Deze week gaat het wat minder fel, met de Crosscup in Brussel en het weekend erna de Eindejaarscorrida in het vooruitzicht. Maar dat wil niet zeggen dat we niet gaan verzuren, oh neen hoor…

  1. 4x(600-200R) – aan 800m-tempo
  2. 3x heuvel op, telkens van rustig (12 km/u) naar vrij snel (18 km/u)
  3. 6x(300-100R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo

Deze training hebben we in een iets andere vorm al eens gedaan op 7 november, maar deze is minder zwaar, vooral dan de 300m-intervallen die we toen sneller afwerkten. Je ziet: het is niet altijd kommer en kwel 😉

 

Intervaltraining 12 december

Deze week gaat het opnieuw van lang naar kort, maar het wordt niet zo flitsend snel als vorige keer. We beginnen met enkele achthonderdjes als smaakmaker en dan gaan we na een vier heuvelsteigerungen over naar vierhonderdjes met een extra versnelling op het einde. Dat gaat als volgt:

  1. 3x(800-400R) – niets bijzonders, standaard achthonderdjes
  2. 4x heuvel omhoog, telkens wat sneller
  3. 4x(400-200R) – tempo 1″/100m sneller dan het 800m-tempo én in de laatste 100m van het interval een bijkomende versnelling

Tot woensdag!

Intervaltraining 5 december

De training van deze week is een variante op die van vorige week. Ook deze keer gaan we van lang naar kort, maar het accent ligt wat minder op de korte snelle stukken dan vorige week. We gaan van zeshonderdjes over vierhonderdjes naar tweehonderdjes, en wel als volgt:

  1. 2x(600-200R)
  2. 3x(400-200R)
  3. 3x de heuvel op, telkens iets sneller
  4. 4x(200-200R)

De zeshonderdjes gaan aan 800m-tempo; de vierhonderdjes 1″/100m sneller. De tweehonderdjes vormen het toetje op onze training; die gaan 3″/100m sneller dan 800m-tempo.

Tot woensdag!