Intervaltraining 25 september

Het weer ziet er goed uit, dus gaan we nog eens naar het provinciaal domein voor onze intervaltraining; wellicht is dat dan één van de laatste keren dit jaar, voor het winteruur wordt. Indien onze marathonlopers nog wat lange intervallen willen lopen kunnen ze dat gerust doen, maar eigenlijk kunnen ze ook meedoen aan onze fluitjesintervallen. Wablieft? Ja, fluitjesintervallen. Voor wie ze nog niet kent: hier is de handleiding.

We starten aan het brugje en lopen in één richting gedurende 2 minuten. Bij het fluitsignaal blijven we 30 seconden ter plaatse staan (even recupereren) en bij het fluitsignaal lopen we terug naar het brugje gedurende 2 minuten om exact terug op die plaats aan te komen. Dat is de eerste tempogevoeltraining: precies aan hetzelfde tempo teruglopen.

Maar daarmee is het nog niet gedaan: er zit een tweede tempogevoeltraining in. We gaan dit heen-en-weer-interval namelijk vijf keer doen, en elke keer moet je ongeveer vijf meter verder verder raken dan de vorige keer. Dat veronderstelt dat je de eerste keer rustig begint en zeer geleidelijk opbouwt.

Ook leuk is dat het een “samen uit-samen thuis”-training is: we vertrekken samen en komen samen terug aan.

Advertenties

Intervaltraining 18 september

Regenweer, dus het provinciaal domein zal opnieuw vol plassen liggen. We gaan dan ook opnieuw op de baan voor onze intervaltraining. Lang geleden dat we nog eens de helling hebben opgelopen, dus…

  1. 4x(600-200R) aan 800m-tempo
  2. 4x de heuvel omhoog, eerste keer rustig, laatste keer net niet voluit
  3. 4x(300-100R) aan 800m-tempo minus 2″/100m

De marathonlopers mogen als alternatief duizendjes of achthonderdjes lopen of (eventueel) acht à tien van de zeshonderdjes doen.

Intervaltraining 11 september

Wisselvallig weertje en waarschijnlijk nogal wat plassen in het provinciaal domein, dus gaan we de baan nog eens teisteren. De marathonlopers mogen kiezen uit gewone achthonderdjes of duizendjes, maar de anderen gaan het volgende doen:

3x(800-400R) + 2x(600-200R) + 2x(400-200R)

Wie vierhonderdjes nog wat te kort vindt, mag ze eventueel vervangen door een derde zeshonderd.

Oh ja, en noteer nu al in je agenda: vrijdag 11 oktober – Gaston Roelants aflossingsuurloop DCLA! Dat zal wat later zijn dan de gewone training (normaal gesproken 19u30 tot 20u30). We gaan zeker een team vormen en eventueel kunnen we ook een tweede team in het veld brengen (al dan niet in samenwerking met de mannen van Miel).

Intervaltraining 4 september

Gezien de warmte gaan we ook deze keer de schaduw van het provinciaal domein opzoeken. We beginnen met twee grote vijverrondjes met een rondje om het openluchtzwembad als rust (1″/100m trager dan 800m-tempo). Dan volgen 4 à 6 snedige 800-metertjes aan het gebruikelijke tempo. Dat is dus 2x(1.360-600R) + 4 à 6x(800-560R).

De marathonlopers kunnen deze training doen of eventueel 4 à 5 van die grote vijverrondjes doen.

Belangrijk: vrijdag is het Memorial Van Damme. Normaal gesproken is de piste gesloten en is er geen officiële training, maar wie zin heeft kan zich om 18.15u aan het hekken melden om een officieuze (klandestiene?) duurloop te doen om daarna de Memorial op tv te bekijken.