Brokkenlopers winnen Leuven sprint

Dit jaar namen we voor de vierde keer mee aan Leuven sprint, voor de eerste keer met twee teams. Het eerste team, de brokkenlopers, ging om kwart over negen aan de slag. Een voorafgaande verkenning van het nieuwe parcours wees uit dat het tweede gedeelte dit jaar technischer en moeilijker was, zodat de prognose van een <10′-tijd in het gedrang leek te komen.

Toch vertrokken Bart, Gerd, Simon en Yves in gestrekte draf van de Oude Markt. Vooral Gerd liet zich opmerken en nam al snel de leiding van het groepje, gevolgd door Yves, Simon en Bart. Jammer genoeg kwam Gerd pijnlijk ten val aan één van de knelpunten in het parcours – wat hem een geblesseerde pols en een langdurig bezoek aan de spoedgevallen zou opleveren – maar hij liet zich de leidersplaats niet afnemen, ook niet door een sterk opkomende Yves. Bart liet na Simon als kapitein de bepalende chrono van 9’45” optekenen, waarmee de brokkenlopers dadelijk autoritair de leiding namen in het tussenklassement van de groepen. En die zouden ze ook behouden tot op het einde.

Een minuut na de start van de brokkenlopers gaven de rokkenlopers zich over aan het sprintgedoe. Dirk, Jeroen, Johan en Harbans deden het allemaal nog eens dunnetjes over en – gelukkig zonder valpartijen – kwam Jeroen als kapitein over de meet in 10’32”, voorafgegaan en gegangmaakt door Johan en Dirk. Harbans moest het gedwongen wat rustiger aan doen wegens zijn retour uit blessureland, maar kort na Jeroen kwam ook hij aan de finish. Een vierde plaats bij de groepen werd hun deel.

Voordien hadden Ben en Bart elk al met hun familie gelopen en knap beslag gelegd op de eerste en de derde plaats in die categorie.

Jimmy legde bij de sololopers beslag op de 20e plaats met een mooie tijd van 9’21”.

Uiteraard gaan we die overwinning vieren; er is uiteindelijk toch een vat te verdelen. Meer informatie daarover horen jullie nog wel van ons.

Hieronder enkele sfeer- en actiefoto’s van Sven:

IMG_7495 IMG_7499 IMG_7502 IMG_7503 IMG_7504 IMG_7505

Advertenties

Intervaltraining 27 augustus

Woensdag belooft een relatief droge dag te worden, maar ik ben niet zo zeker of de plassen in het provinciaal domein weg zullen zijn. We gaan dus eerst even verkennen. Als het er te nat is, gaan we op de piste het volgende doen:

  1. 4x(600-200R) aan 800m-tempo
  2. 8x(400-200R) aan minstens 1″/100m sneller

De marathonvoorbereiders mogen dan uiteraard langere intervallen doen, dat bespreken we dan wel.

Als we toch in het provinciaal domein lopen, doen de marathonkerels daar duizendjes of 1.360 met een kleine vijverronde als recuperatie. De anderen doen:

  1. 4x(800-560R) aan 800m-tempo
  2. 3 à 4x(400-200R-400-360R) met de eerste 400 1″/100m sneller dan 800m-tempo en de tweede 2″ sneller

 

Intervaltraining 20 augustus

Het is woensdag betrokken, vrij koel en redelijk droog. Dan gaan we nog eens op de piste lopen in plaats van in het provinciaal domein. Met al die lange intervallen hebben we niet zoveel variatie in onze tempo’s. Daar gaan we wat aan werken. Dat gaat dan als volgt:
400-200R-800-400R-1200-400R-1200-400R-800-400R-400.
Dat wil zeggen intervallen van 1, 2, 3, 3, 2, 1 rondjes met tussenin telkens 1 rondje recuperatie, behalve de eerste recuperatie, die maar een half rondje is. We beginnen de training aan de 200m-lijn, dat maakt het gemakkelijker. Tempo’s: 800 aan 800m-tempo (uiteraard), de 400 1″/100m sneller en de 1200 0,5″/100m trager.
Volgende week gaan we (relatief) korte en snelle intervallen doen met weinig recuperatie, als voorbereiding op Leuven sprint.

Intervaltraining 13 augustus

We gaan deze week een wat langere variante doen van wat we vorige week hebben gelopen: in plaats van 6x(600-100-300-360R) doen we:

5x(800-200-360-600R)

800m iets trager dan 800m-tempo, 200m aan vlot duurlooptempo (13 à 14 km/u), 360m iets sneller dan 800m-tempo en dan zijn we terug aan de brug. Na een recuperatieronde van 600m rond de kleine vijver beginnen we opnieuw. Vijf stuks.

Intervaltraining 6 augustus

We gaan ons wagen aan wat korter intervalwerk, namelijk duizendjes met een relaxmoment :-). Dat gaat als volgt:

6 x (600-100R-300-360R).

De 600m doen we aan 800m-tempo, daarna recupereren we kort (100m) aan rustig duurlooptempo en dan hervatten we op eigen gevoel iets sneller dan 800m-tempo, tot aan het 1000m-punt. Daarna rustig recupereren (joggen) en opnieuw beginnen.