Intervaltraining 30 september

Zoals vorige week al aangekondigd, staat er deze week een gepeperde intervaltraining op het programma. We gaan de vierhonderdjes waarmee we de vorige training hebben geëindigd, nu helemaal centraal zetten. Bovendien komen er ook snellere vierhonderdjes bij. Dat ziet er uit als volgt:

  1. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  2. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo
  3. 4 keer heuvel op, zoals vorige week, van vrij rustig naar snel
  4. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  5. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo

Het is dus de bedoeling om drie redelijk snelle vierhonderdjes met weinig recuperatie (200m) af te werken en dan drie snellere met meer recuperatie (400m). Vervolgens de heuvelversnellingen en dan hetzelfde setje opnieuw.

Advertenties

Intervaltraining 23 september

Vorige week vroegen sommige brokkenlopers zich al af waar de heuvelversnellingen op de piste bleven. Ah, als jullie er zelf om vragen, dan doen we dat natuurlijk…

  1. 2x(800-400R) (800m-tempo)
  2. 2x(600-200R) (800m-tempo)
  3. 4x de heuvel op, telkens wat sneller (van vlot duurlooptempo naar sprinttempo)
  4. 4x(400-200R) (1 à 2″/100m sneller)

Die vierhonderdjes staan er niet toevallig bij: volgende week gaan we daar wat ernstiger op in, met het oog op de aflossingsuurloop in oktober.

Intervaltraining 16 september

We gaan op de piste een piramidetraining lopen. Die ziet er uit als volgt:

2x(800-200R-600-200R-400-200R-600-200R-800-800R) – tempo: 800m en 600m aan 800m-tempo; 400m gaat 1″/100m sneller.

Voor de marathonlopers is er de volgende variante: 800m en 600m 0,5″ trager en 400m maar 0,5″ sneller dan 800m-tempo, maar de 200 recuperatie dan telkens wel aan (rustig) duurlooptempo ipv aan jogtempo. Ofwel gewoon lange intervallen, maar dat bespreken we dan wel.

Oh ja, brokkenlopersetentje: vrijdag 13 november om 20.30u.

Intervaltraining 9 september

Deze keer gaan we opnieuw in het provinciaal domein lopen. Op het programma staan lange intervallen, gevolg door iets korter werk:

2x(1.360-600R) + 4 à 6x(800-560R)

De lange intervallen gaan aan 1″/100m trager dan 800m-tempo; de achthonderdjes aan achthonderdmetertempo. Een lichte versnelling aan het einde van die achthonderdjes is optioneel maar niet verplicht.

Intervaltraining 2 september

Alsof het weer zou weten welke maand het nu is, zijn de temperaturen flink gedaald en kunnen we het lommerrijke provinciaal domein af en toe terug beginnen inwisselen met de baan. Dat gaan we deze week ook doen, al bieden we de marathonvoorbereiders wel de optie om nog wat lange intervallen af te werken in het provinciaal domein (maar ook dat kan op de baan).

Voor de baanlopertjes hebben we een gevarieerd menu, in het teken van de overgang naar de kortere en snellere intervallen. Geen saaie zesmaalachthonderdjes, neen, dat is voor loopnerds, maar wel het volgende driegangenfestijn:

  1. 2x(800-400R) aan 800m-tempo natuurlijk
  2. 2x(600-200R) aan zelfde tempo
  3. 4x(300-100R) aan 1 à 2″/100m sneller

Voorwaar, om duimen en vingers af te likken. Kom maar mee proeven!