Intervaltraining 18 mei

Ook deze keer mogen jullie kiezen. Ofwel worden het ingedeelde lange intervallen, ofwel fluitjesintervallen. In beide gevallen focussen we op tempogevoel.

De ingedeelde lange intervallen gaan als volgt:

4 à 5 x (500-100-400-100-260-600R)
Het idee is dat je de 500 en 400 een tikkeltje sneller loopt dan 800m-tempo (bv. 1″/100m sneller) en de 260 zelfs nog wat sneller. De twee 100 gaan dan weer een klein beetje trager, net genoeg om je adem terug te vinden voor het volgende stuk. Laat ons zeggen 2″/100m trager dan 800m-tempo, niet meer. De 600 (rond de kleine vijver) gaat uiteraard aan jogtempo.

De fluitjesintervallen gaan als volgt:

We starten aan het brugje en lopen in één richting langs de grote vijver gedurende exact 2 minuten. Bij het fluitsignaal blijven we 30 seconden ter plaatse staan (even recupereren) en bij het fluitsignaal lopen we in de omgekeerde richting terug gedurende exact 2 minuten om precies terug aan het brugje aan te komen. Daarna lopen we een rondje om de kleine vijver om te recupereren.

Dat doen we vijf keer.

Dat is op zich al niet zo evident. Het moeilijke is dat je moet proberen om elke keer iets verder te geraken in de eerste twee minuten (pakweg 3 à 5 meter). Dat veronderstelt dat je de eerste keer rustig begint en zeer geleidelijk opbouwt. Laat me dat laatste even herhalen: “rustig begint en zeer geleidelijk opbouwt“.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s