Intervaltraining 28 juni

Blijkbaar loopt er op Strava een uitdaging om deze maand een mijl zo snel als mogelijk te lopen. En dan moet je daar nog een verhaal over vertellen ook (alsof je veel kan vertellen na een all-out mijl, maar soit) en delen (uiteraard) met #MyMile in de titel van je training. Het viel wel te denken dat een paar brokkenlopers annex stravatisten zich hebben ingeprent dat ze dat, als waren ze de nieuwe Roger Bannister, eens gingen doen. Dus onder het motto “waarom niet?” gaat hier een grafische voorstelling van een mijl in het provinciaal domein:

Mijl provinciaal domein

U vat het natuurlijk direct: vertrek aan het bruggetje, een grote vijverronde, gevolgd door een stuk van een kleine vijverronde (maar in de andere richting dan normaal) en eindpunt ongeveer tot aan het punt waar – hoe toepasselijk – de kleine vijver af en toe eens van zuurstof wordt voorzien. Dus daar mag je morgen al je gedenksteen gaan plaatsen als je wil meedoen aan de Strava mijl. Met hashtag, natuurlijk.

Echte stravatisten weten dat je het best nog wat verder doorloopt om zeker een mijl te hebben. Want het is natuurlijk erg pijnlijk als Strava van oordeel is dat je net tekortschiet. Meer uitleg op de blog van Strava. Dus best nog een honderd of tweehonderd meter langer je melkzuurfeestje voortzetten. Dat is geen probleem, want één van de brokkenloperswijsheden is dat je nog tweehonderd meter verder kan lopen als je piepedood bent.

Het protocol: eerst opwarmen in de vorm van een rustige vijverronde, dan een vijverronde met enkele korte versnellingen (honderdtal meter) naar het beoogde mijltempo, en dan, tja, de dood of de gladiolen zeker? Beloning: nadien mag je een halve training rustig uitlopen 🙂

Oh ja, voor de mensen die geen adepten zijn van de mijl, dachten we aan 5 à 7 x (1.000-360R).

Advertenties

“Interval”training 21 juni

Geen intervallen vandaag. Bij 30° (ook vanavond nog, blijkbaar) zijn extensieve versnellingen het maximum. Ofwel gaan we gewoon in het bos lopen, ofwel lopen we in het provinciaal domein lange vijverrondes afwisselend zeer rustig en wat sneller. Dat bespreken we straks.

Intervaltraining 7 juni

Deze keer gaan we weer iets nieuws proberen. We beginnen met een grote vijverronde aan een vrij rustig tempo met een kleine vijverronde als recuperatie. Daarna 800m aan het gebruikelijke tempo, met 100m recuperatie, gevolgd door 460m, opnieuw aan 800m-tempo, gevolgd door een kleine vijverronde als recuperatie. Dat alles 2 à 4 keer. In formulevorm:

2 à 4 x (1360-600R-800-100R-460-600R)

tempo: 1360 aan 1″/100m trager dan 800m-tempo; 800 aan 800m-tempo; 460 aan 800m-tempo of een klein tikkeltje sneller als dat lukt

Je zou dit herhaalde climaxintervallen kunnen noemen maar ik vrees dat de realiteit minder fijn zal zijn als dit klinkt 😉

Vrijdag 2 juni: start training aan Heverleebos

Omdat er werd gevraagd om eens een ander parcours te lopen dan de zomertour en ook eens een andere startplaats te kiezen, vertrekken we morgen in Heverlee “aan de bareel” in plaats van aan de club. We vertrekken daar om 18u15 voor een uitstap naar Heverleebos en Meerdaalwoud.

Voor de niet-ingewijden: dat is op de kruising van de Herendreef en de Filosofenlaan/Beukenlaan, aan de ingang van het bos.

Hier is de Google maps: https://www.google.be/maps/dir//50.853008,4.6816895/@50.8516558,4.6783778,15.25z

En hier is de Google street view, waarop je de “bareel” ziet: https://www.google.be/maps/@50.8531592,4.6816755,3a,83.3y,165.18h,89.44t/data=!3m7!1e1!3m5!1sgUq0eIMl39l41griGm4BQA!2e0!3e11!7i13312!8i6656

Tot morgen in Heverlee!