Training 1 november

Op 1 november, Allerheiligen, is er geen clubtraining en is de piste gesloten. Maar dat zal brokkenlopers niet tegenhouden om te gaan lopen. Wie zin heeft in een duurloopje op woensdagavond kan komen; we vertrekken om 18.15u stipt aan de poort van DCLA.

Vergeet wel niet dat het door het einde van de zomertijd al pikkedonker is op dat uur en dat je dus een fluovestje en eventueel een lampje mee moet hebben.

Advertenties

Intervaltraining 25 oktober

Deze keer gaan we na de opwarming (2 zeshonderdjes) heuvelsprintjes afwisselen met omgekeerde piramides. Omgekeerde piramides wil zeggen van snel/kort naar traag/lang en terug.

  1. 2x(600-200R) (aan 800m-tempo)
  2. 4 heuvelsprintjes
  3. (300-100R-400-200R-600-200R-400-200R-300-500R)
  4. 4 heuvelsprintjes
  5. (300-100R-400-200R-600-200R-400-200R-300-500R)
    300 en 400 aan 1 à 2″ sneller dan 800m-tempo en 600 aan 800m-tempo

Ik zal wat spiekbriefjes meebrengen, want deze onthou je niet zomaar 😉

NOTEER ALVAST: Volgende week woensdag (1 november) is er officieel geen training, maar wie wil kan een duurloop gaan doen met vertrek om 18.15u aan DCLA – Douches niet gegarandeerd.

Fluovestjestijd

Het is weer zover, de wintertijd staat voor de deur (nacht van 28 op 29 oktober, klok een uur achteruit). Maar omdat het na zeven uur nu al donkerder en dus onveilig begint te worden, lopen we in elk geval vrijdag al met fluovest en/of lichtjes. En vanaf het winteruur ook op woensdag (eerder al voor diegenen die nadien terug naar huis lopen).

Lopers mogen moeten gezien worden.

Wie zijn fluovestje vergeet kan er een lenen in de kantine (achteraan rechts, naast de kledingshop).

fluovest

Intervaltraining 11 oktober

Na de officiële erehulde aan de Eindhovense marathonlopers die vandaag al zouden komen opdagen, gaan we over tot de orde van de dag. Die luidt als volgt:

  1. 2 x (800-400R) (800m-tempo)
  2. 2 x (600-200R) (800m-tempo)
  3. 4 heuvelsprintjes (van traag naar vlot (vlot ≠ snel!))
  4. 2 à 4 x(600-200R-400-200R-200-400R) (600 aan 800m-tempo, dan telkens 1″/100m sneller)

We eindigen dus met climaxintervallen.

Halve marathon Eindhoven 8 oktober 2017 – verslag van Bart

Door de vele deelnemers van DCLA en mijn nieuwsgierigheid om een nieuwe parcours te lopen, was de beslissing voor Eindhoven snel genomen. Ter plaatse even veranderd van hele naar een halve marathon wegens vermoeide benen. Vorige week de marathon van Brussel in een tijd van 3u05’37”, vrijdag een 32 km mars met defensie en ’s avonds de niet te missen jaarlijkse aflossinguurloop op DCLA. Nu had ik tijd om onze lopers van DCLA aan te moedigen halverwege de marathon en om de wereldtop te bewonderen.

Na het startschot zocht ik een tempo dat ik rustig kon volhouden. Na 4 kilometer bleek mijn tempo onder de 3’40″/km te snel. Om latere stijfheid en krampen te voorkomen ging het tempo naar 4’00″/km. Op een goed gevoel de halve marathon uitgelopen en de beste sightseeing die er is! Eindtijd was 1:21:40.

Het was fijn om vrij te lopen zonder tijden in het achterhoofd. De benen soepel hun werk laten doen en genieten van de omgeving. Een mooi parcours voor snelle tijden.

Marathon Eindhoven 8 oktober 2017 – verslag van Dirk

De voorbereiding van de marathon verliep allesbehalve vlotjes. Ik had in  het latere voorjaar amper nog intervaltrainingen gedaan, en de meeste lopen bleven beperkt tot 10-12 km. Ik hoopte in de aanloop naar de 3 maanden marathonvoorbereidingen terug vertrouwd te geraken met 20km-trainingen eigen te maken, maar dat plan werd doorkruist door verbouwingen (waardoor ik aanvankelijk zelfs geen marathon wou lopen). Verder gooide de warmte roet in het eten: ik verdraag die redelijk slecht bij het lopen. Ik haalde meestal de 12km/u niet meer, en moest vaak pauzes inlassen wat erg frustrerend was. Ik vreesde dan ook voor een supertrage marathon (> 3u30). Snelheid handhaven laat staan winnen was dus geen optie; ik probeerde op uithouding te werken. Pas in de laatste maand kwam er beterschap, zoals bleek bij de vrijdagse duurlopen. Dat was de bevestiging van wat ik vroeger al ondervonden had: als je blijft doortrainen, hoe slecht het ook gaat, sta je na 3 maand hoe dan ook verder dan in het begin. En het was allemaal ook een stimulans om terug regelmaat in mijn trainingen te krijgen. Ook al heb ik maar twee of drie duurlopen van +/- 30km kunnen afwerken.

Ik wou minstens de eerste helft van de marathon voorzichtig lopen (4’45” tot 5’00″/km), om ergens tussen km 21 en 30 te zien hoe het verder moest. Ik liet me inspireren door mijn ervaringen in Athene: korte lichte passen. De start ging goed, maar nog voor km 21 kreeg ik pijn aan de liezen. Na 10km ging dat gelukkig over. Na km21 ging het duidelijk moeizamer. Tegen km 31 voelde ik me voldoende beter om wat te versnellen. Niet zo duidelijk merkbaar in de loopdata blijkbaar, maar ik stak wel een aantal mensen voorbij. Het bleek wat te optimistisch want rond km 37 vertraagde ik terug, zonder evenwel het man-met-de-hamer gevoel te krijgen. In km 42 kon ik terug mijn begintempo halen, maar dat kostte uiteraard  beduidend meer moeite.

Eindbalans: ik heb mijn doelen gehaald nl. < 3u30 en redelijk stabiel en gecontroleerd lopen. De eindtijd is niet zo denderend op zich als ik die vergelijk met mijn andere marathons, ik verkeer niet bepaald in een euforiestemming daardoor, maar gegeven de omstandigheden in de voorbereiding vind ik dat desondanks toch nog heel goed. Ik heb nu al zeven marathons gelopen in de zone 3u20 – 3u25 op uiteenlopende parcours. Verscheidene oude kwaaltjes zijn achterwege gebleven. De door omstandigheden redelijk looparme taperingperiode is daar zeker niet vreemd aan.

Dirk