Marathon van Malta 25 februari 2018

Stijn bezorgde het volgende verslag van zijn marathon in Malta, waar hij op zoek ging naar een verbetering van zijn PR.

Midden december had ik de keuze gemaakt om vroeg op het jaar een marathon te lopen. Aangezien de keuze binnen Europa relatief beperkt is qua marathons in die tijdsperiode, viel mijn oog uiteindelijk op de marathon van Malta. Vooral het hoogteprofiel in dalende lijn zag er heel aanlokkelijk uit.

De voorbereiding liep vlotter dan verwacht, waardoor ik mijn initiële ambitie van 2u48 nog wat aanscherpte naar een streeftijd onder de 2u45. Na een beperkt ontbijt rond 5u30 klinkt stipt om 7u30 het startschot vlakbij de toegangspoort tot het historisch stadje Mdina. Temperatuur aan de start was een 15tal graden, niet te warm, maar komend van de vrieskou in België vraagt dit toch enige aanpassing. De eerste 5 km gaan in dalende lijn waardoor ik direct een stevig tempo te pakken heb en een serieuze voorsprong neem op mijn gepland schema. De 10 daaropvolgende kilometers blijf ik een (te?) stevig tempo aanhouden in het spoor van 2 medelopers. Tussen km 15 en 20 krijg ik het zeer lastig in een pittig stuk bergop, maagproblemen en overmatig zweten zijn mijn deel. Ik moet mijn metgezellen laten gaan, en ook mijn geplande energiegel op km 20 stel ik uit tot km 25. Halverwege kom ik alleen door in iets meer dan 1u21.

Ik bekom wat van de eerdere problemen, maar kilometertijden onder de 4’ behoren niet meer tot de mogelijkheden, en ook de opkomende zon doet geen deugd. Een (naar Maltese normen) lichte tegenwind voelt verfrissend, maar is niet echt bevorderlijk voor de snelheid. Hoewel het parcours netto (een kleine 200m) in dalende lijn gaat, zitten er onderweg toch ook wel heel wat korte beklimmingen in die stevig in de benen kruipen, een egaal tempo is onmogelijk. Na een solotocht van meer dan 20 km loop ik in de laatste km nog een Brit voorbij om te finishen in een tijd van 2u47’44”. Na een eerste gevoel van lichte ontgoocheling vlak na de finish, neemt niet veel later de tevredenheid de overhand in de wetenschap dat ik voor het eerst een marathon heb gelopen in een snelheid boven de 15 km/u.

Stijn

Advertenties

Intervaltraining 28 februari

Er worden vriestemperaturen voorspeld voor onze intervaltraining. Gelukkig is het droog en zal de piste normaal gesproken beloopbaar zijn (zolang we geen nieuwe Duitse industriële sneeuw over ons heen krijgen), maar dat neemt niet weg dat we het gaan houden bij lange intervallen.

Dat kunnen 2.000, 1.600, 1.200 of 1.000-meter intervallen worden, met een tempo net boven of ruim boven 800m-tempo, te bespreken binnen elk tempogroepje.

Intervaltraining 7 februari

Omdat het ook vanavond vriest, is het nog maar de vraag of de piste veilig beloopbaar is. Dat zien we vanavond wel, maar het is misschien alvast verstandig om geen schoenen met een al te glad profiel te dragen. Dat wil niet zeggen dat je trailschoenen moet meebrengen, gewoon een profiel met genoeg grip op een gladde ondergrond.

Als het te glad zou zijn zoeken we een alternatieve training (bv. intervallen op de Trolieberg of in park Heuvelhof). Als het OK is op de piste, doen we lange intervallen (bv. duizendjes of langer, ter plaatse te bespreken).