Intervaltraining 30 mei

Er is nog geen afkoeling/onweer in zicht, dus vanavond wordt het een warme training en breng je het best een flesje water mee. Om de training “waterflesjescompatibel” te maken gaan we toch kleinevijverpauzes inlassen.

2 à 4 x (1.000-360R-1.360-600R) met 1.000 zeker 0,5″/100m trager dan 800m-tempo en 1.360 1″/100m trager (rekening houdende met de warmte).

Advertenties

20 km door Brussel – 27 mei 2018

Zo’n twee op drie keer heb je een warme editie van de 20 km door Brussel (zegt mijn natte vinger me). Maar deze keer was het toch een behoorlijk warme. Niet zozeer wegens een brandende zon, maar wel door de warmte van de vorige dagen die ’s nachts niet echt wegtrekt én de bewolking (zelfs met een miniem regenbuitje vlak voor de start), waardoor de vochtigheidsgraad nogal hoog was. Gevolg: een zwoele editie waarbij behoorlijk wat zweet werd geplengd.

Voor het overige was het business as usual, al stonden de Bolero en de Brabançonne wel erg stil en kon je ze amper horen tussen het geroezemoes van de wachtende lopers. Na het startschot was het zoals gebruikelijk wandelen, joggen, stoppen, wandelen, joggen en dan eindelijk nadat we over de startstreep waren, heerlijk lekker slalommen tot we wat ons eigen tempo konden lopen. Ook deze keer weer heel wat rustige joggers à la 10 km/u in box 1 die toch beter wat meer achteraan in de box zouden staan. Een lokale dorpsjogging heeft meer startdiscipline dan de 20 km. Maar laat ons deze negatieve gedachten van ons afschudden om te focussen op de hoofdactiviteiten: lopen en zweten. Oh ja, en drinken, want anders kan je niet blijven lopen en zweten.

Persoonlijk was ik er vooral op beducht om niet te crashen op de Tervurenlaan, want met die warmte is die helling natuurlijk extra zwaar. Gelukkig geen walk of atonement voor mij en zeker niet voor de andere brokkenlopers die het traject nog sneller afwerkten dan ik. Een overzicht:

45. Bart – 1u12’38”
111. Davy – 1u16’25”
347. Werner – 1u21’37” (extensief gelopen, gelet op de marathonplannen)
481. Luka – 1u23’34”
621. Bram – 1u25’00”
2077. Dirk – 1u33’43”
2351. Ben – 1u34’49”
2396. Jeroen – 1u34’58”
2737. André – 1u36’08”

Zonder meer schitterende resultaten van onze snelle lopers alleszins. En ook voor Luka een heel mooi resultaat.

Intervaltraining 23 mei

Deze keer worden het XXL-intervallen, namelijk een lang vijverrondje gecombineerd met een rondje rond het openluchtzwembad (ongeveer 2.000m), telkens gevolgd door een kleine vijverronde recuperatie (600m). Rinse and repeat (drie à vier keer). Tempo: zeker 1″/100m trager dan 800m-tempo.

Intervaltraining 9 mei

Hoge temperaturen vandaag, dus vergeet zeker niet om een flesje water mee te brengen. Vandaag doen we fluitjesintervallen. Dit is de handleiding:

We starten aan het brugje en lopen in één richting langs de grote vijver gedurende exact 2 minuten. Bij het eerste fluitsignaal blijven we 30 seconden ter plaatse staan (even recupereren) en bij het tweede fluitsignaal lopen we in de omgekeerde richting terug gedurende exact 2 minuten om precies terug aan het brugje aan te komen. Daarna lopen we een rondje om de kleine vijver om te recupereren.

Dat doen we vijf keer.

Maar dat is nog niet zo speciaal. Het moeilijke is dat je moet proberen om elke keer iets verder te geraken na die eerste twee minuten (pakweg 3 à 5 meter). Dat veronderstelt dat je de eerste keer rustig begint en zeer geleidelijk opbouwt.

Met het warme weer vandaag betekent dat dat we de eerste keer zeer rustig beginnen en dat we erg geleidelijk opbouwen. Waar we anders het laatste interval wat sneller dan 800m-tempo lopen, mikken we vandaag op maximaal 800m-tempo op het einde.