Intervaltraining 31 oktober

Deze training lijkt erg op die van vorige week, maar de intervallen na de heuvelversnellingen zijn anders: minder snel, maar wel telkens met een pittig einde.

  1. 2 x (800-400R) aan 800m-tempo
  2. 2 x (600-200R) aan 800m-tempo
  3. 4 heuvelversnellingen, van gewoon duurlooptempo naar bijna-sprinttempo
  4. 3 à 5 x (400-200-200R) met 400 aan 800m-tempo, 200 1″/100m sneller)

 

Advertenties

Fluovestjestijd

We zijn weer in die fase van ons jaarlijks rondje rond de zon waarin het door de oriëntatie van de aarde later licht en vroeger donker wordt. Met andere woorden, het is weer fluovestjestijd. Zorg dat je zowel woensdag als vrijdag je fluovestje en/of lichtjes meebrengt. Lopers mogen (moeten) gezien worden. Wie zijn vestje vergeet: er zijn leenvestjes beschikbaar in de kantine.

fluovest

Intervaltraining 24 oktober

Deze keer opnieuw een klassieke training met wat langere intervallen om op te warmen, dan wat heuvelwerk en ten slotte driehonderdjes met korte recuperatie.

  1. 2 x (800-400R) aan 800m-tempo
  2. 2 x (600-200R) aan 800m-tempo
  3. 4 heuvelversnellingen (van duurlooptempo naar net-niet-sprinttempo)
  4. 4 à 8 x (300-100R) aan 1″/100m sneller

Verslag marathon Eindhoven 14 oktober 2018

Op 14 oktober was er in Eindhoven de marathon en de halve marathon. Op de halve tekenden Andy, Arno, Bram en Jona present. In de voormiddag trad Bart aan op de marathon. Bart had zich tot doel gesteld zijn vorige geweldige PR van 2u40′ op de marathon van Lier te verbeteren. En deze keer had Bart zich grondig voorbereid, samen met Davy, die eveneens hard had getraind en doodgraag had meegelopen, maar die jammer genoeg met een spierontsteking moest afhaken.
I
edereen vroeg zich dus af: een goed voorbereide Bart, hoeveel beter is die dan een impulsieve Bart? Wel, dat heeft Bart ons getoond, en hoe.
Hier is zijn verslag (met foto’s van Lucas Geldof):

Na maanden van voorbereiding en lange trainingen is het zover, de marathon van Eindhoven. Terwijl ik om me heen kijk in mijn startvak, zie ik afgetrainde gezichten, de een rustig, de ander druk pratend.

startvak1startvak2

De speaker vertelt: nog 2 minuten en iedereen wil weg, iedereen is er klaar voor, en daar klinkt om 10.00 uur een harde knal. We zijn vertrokken.
De eerste kilometers is het zoeken naar het juiste ritme, en gelukkig vind ik een groep die loopt voor 02:38:00 met hazen. Nu nog enkel zorgen dat je genoeg water drinkt en elke spons tot de laatste druppel uitperst om het hoofd koel te houden.
Bij kilometer 18 neem ik de beslissing om de groep te verlaten en het tempo te laten bepalen door het gevoel. Uit eerdere trainingen in Buggenhout had ik gezien dat het geen probleem mocht zijn.

onderweg.jpgLangzaam maar zeker haal ik mensen in. Moe, maar voldaan kom ik toe in een tijd van 02:37:27. Een PR en goed voor een 33ste plaats in het algemeen klassement en 14de Belg.
Link naar resultaten
Link naar Strava

medaille bart.jpg

dab.jpg

De winnaar van Eindhoven staat op naam van Elisha Kipchirchir Rotich met eindtijd 02:07:32.
Eerste belg bij de mannen is Kristof Nackaerts van AC Lyra met de tijd 02:24:53.
Bij de vrouwen is Nina Lauwaert op het hoogste treden met 02:30:22.
Het is een ideaal parcours voor snelle tijden, enthousiaste supporters maar vooral een goede organisatie.

medaille.jpg
Niet te vergeten, zonder de Brokkenlopers zou het niet gelukt zijn! Hun goede raad en steun is een houvast en Davy, bedankt voor de zware, maar leuke trainingen aan de vaart. In het bijzonder Jeroen, een rots in de branding!

Intervaltraining 17 oktober

Deze keer gaan we eerst inlopen met zeshonderdjes en dan doen we een omgekeerde piramidetraining. Because why not.

  1. 2 x (600-200R) (aan 800m-tempo)
  2. 2 à 3 x (300-100R-400-200R-600-200R-400-200R-300-500R) (600 aan 800m-tempo, 300 en 400 1 à 2″/100m sneller)

Ik zal spiekbriefjes meebrengen, want ik heb zelf ook moeite om dit te onthouden 🙂

Intervaltraining 10 oktober

We hebben nu al enkele keren snellere 400m-intervallen afgewerkt, maar deze keer worden het enkel 400m-intervallen en nog een tikkeltje sneller:

  1. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  2. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo
  3. 3x(400-200R) – 1″/100m sneller dan 800m-tempo
  4. 3x(400-400R) – 2″/100m sneller dan 800m-tempo

Alternatief voor de langeafstandliefhebbers: 6x(800-400R) en dan eventueel deel 1 van de training hierboven.

Intervaltraining 3 oktober

We lopen op de piste deze week, en het worden piramide-intervallen. Een variante op de training van vorige week, maar wel eentje waar je beter je hoofd bij houdt.

2 à 3 x (800-200R-600-200R-400-200R-600-200R-800-800R) – tempo: 800m en 600m aan 800m-tempo; 400m gaat 1″/100m sneller.

De marathonlopers mogen het uiteraard houden op langere intervallen aan een rustig tempo #tapertime.